Trending

Minister Kitir steunt fair trade!
Fair trade maakt samenleving socialer en ecologischer & Belg kiest...
Nooit eerder gaven de Belgen zoveel uit aan fair trade. De meerderheid van de Belgen vindt dat we anders zullen...
Laat de wereld anders draaien
De Week van de Fair Trade start dit jaar op 7 oktober. Zoals elk jaar zetten we fair trade 10...
Fair fashion en de uitdagingen na Covid-19
De laatste jaren zijn fair fashion en slow fashion duidelijk in opmars. Eerlijker, ecologischer en ook bewuster kleding kopen –...
Minister Kitir steunt fair trade!
Minister Kitir steunt fair trade!
Minister Kitir steunt fair trade!
Evi Coremans
Evi Coremans
Tijdens de Week van de Fair Trade 2020 kwam minister van Ontwikkelingssamenwerking Meryame Kitir op bezoek in de kantoren van Enabel om haar steun uit te spreken voor fair trade en voor de campagne. "Kiezen voor fair trade is kiezen om het leven en de wereld een beetje socialer te zetten. Zo zetten we allemaal een stapje vooruit."
Fair trade maakt samenleving socialer en ecologischer & Belg kiest voor meer (lokale) fair trade
Fair trade maakt samenleving socialer en ecologischer & Belg kiest voor meer (lokale) fair trade
Fair trade maakt samenleving socialer en ecologischer & Belg kiest voor meer (lokale) fair trade
Evi Coremans
Evi Coremans
Nooit eerder gaven de Belgen zoveel uit aan fair trade. De meerderheid van de Belgen vindt dat we anders zullen moeten leven voor de toekomstige generaties en denkt dat fair trade kan bijdragen aan de ecologische en sociale veranderingen die onze samenleving nodig heeft. Een van die manieren waarop is het verder ontwikkelen van lokale fair trade, een tendens die brede steun geniet bij de Belgen.
Laat de wereld anders draaien
Laat de wereld anders draaien
Laat de wereld anders draaien
Evi Coremans
Evi Coremans
De Week van de Fair Trade start dit jaar op 7 oktober. Zoals elk jaar zetten we fair trade 10 dagen lang in the spotlights. Dit jaar roepen we alle Belgen op om de wereld anders te laten draaien. Hoe? Je ontdekt het hieronder.
Fair fashion en de uitdagingen na Covid-19
Fair fashion en de uitdagingen na Covid-19
Fair fashion en de uitdagingen na Covid-19
Evi Coremans
Evi Coremans
De laatste jaren zijn fair fashion en slow fashion duidelijk in opmars. Eerlijker, ecologischer en ook bewuster kleding kopen - weg van de wegwerpmode - spreekt steeds meer consumenten aan. Uit de recente barometer 2020 over fair trade van TDC blijkt dat de Belgische consument vooral voor kleding veel belang hecht aan de arbeidsomstandigheden waarin een product wordt gemaakt.
Europa gaat voor wetgeving MVO, Belgische ondernemingen willen nationaal initiatief
Europa gaat voor wetgeving MVO, Belgische ondernemingen willen nationaal initiatief
Europa gaat voor wetgeving MVO, Belgische ondernemingen willen nationaal initiatief
Evi Coremans
Evi Coremans
Tegen 2021 wil de EU een wettelijk kader lanceren voor due diligence (zorgplicht) voor bedrijven. In een debat rond MVO in de toeleveringsketens van bedrijven op 29 september verklaarde Europees Commissaris Didier Reynders dat hij hiervoor veel steun zag, ook vanuit de bedrijven zelf. Ondertussen gaan er ook in België stemmen op voor een nationaal wettelijk kader voor due diligence.
Belgen kunnen nog beter qua Fairtrade-consumptie
Belgen kunnen nog beter qua Fairtrade-consumptie
Belgen kunnen nog beter qua Fairtrade-consumptie
Samuel Poos
Samuel Poos
Afgelopen mei kondigde Fairtrade Belgium een historische groei van Fairtrade gelabelde producten in ons land aan: + 41% in 2019. Dit uitstekende resultaat brengt het gemiddelde verbruik van Fairtrade-producten in België op 19,2 euro per persoon per jaar. Maar als je dit gemiddelde vergelijkt met de gemiddelde consumptie per hoofd van de bevolking van Fairtrade-producten in verschillende andere Europese landen, ziet het plaatje er helemaal anders uit.
Fair en slow fashion
Fair en slow fashion
Fair en slow fashion
Trade for Development Centre
Trade for Development Centre
Dat de kledingindustrie de afgelopen decennia een race to the bottom gelopen heeft, is een open deur intrappen. Al 30 jaar documenteert de internationale Clean Clothes Campaign wantoestanden in de geglobaliseerde kledingketens, van lage lonen, bittere armoede en immense werkdruk tot enorme ecologische schade en compleet gebrek aan transparantie.
Vandaag groeit een nieuwe beweging, slow fashion. Die wil mode en plezier linken aan bewustzijn en verantwoordelijkheid. Slow fashionista’s gaan op zoek naar verantwoorde manieren van productie én consumptie. De 4 R’en maken deel uit van de filosofie: reduce, reuse, repair en resale.
Fair trade: troef voor ecologische en sociale transitie
Fair trade: troef voor ecologische en sociale transitie
Fair trade: troef voor ecologische en sociale transitie
Trade for Development Centre
Trade for Development Centre
De coronacrisis, de klimaatverandering, de exploderende ongelijkheid, de vernietiging van de biodiversiteit … Het toenemend aantal crisissen drukt ons met onze neus op de feiten: ons handelsverkeer moet anders aanpakt worden. We moeten versneld werk maken van de ecologische en solidaire overgang waar onze samenleving nood aan heeft. Fair trade heeft alle troeven in handen om hieraan bij te dragen.
41% in 2019: Fairtrade in België boomt
41% in 2019: Fairtrade in België boomt
41% in 2019: Fairtrade in België boomt
Trade for Development Centre
Trade for Development Centre
Het volume Fairtradegelabelde producten dat in België werd verkocht steeg in 2019 met 41%. De geschatte omzet bedroeg meer dan 220 miljoen euro, een historisch record en een stijging van meer dan 30% vergeleken met 2018.
Belg wil na corona meer duurzame en faire producten
Belg wil na corona meer duurzame en faire producten
Belg wil na corona meer duurzame en faire producten
Trade for Development Centre
Trade for Development Centre
De Belg hecht bij de aankoop van voeding meer dan ooit belang aan duurzaamheid. Naast een stijging (+42%) van de voorkeur voor lokale producten – een logisch gevolg van de coronacrisis – valt ook de wens naar meer eerlijke (+23%) en biologische (+14%) producten op. Bovendien vindt de consument steeds meer dat overheden en supermarkten op dit vlak meer verantwoordelijkheid moeten nemen. Dat blijkt uit onderzoek dat Fairtrade Belgium uitvoerde bij 1.000 Belgen, in samenwerking met onderzoeksbureau Dynata.

Week van de Fair Trade

De Week van de Fair Trade is een jaarlijkse campagne die fair trade en fairtradeproducten in de kijker zet in heel het land. Zowel op nationaal niveau met een algemene campagne, als op lokaal vlak met activiteiten in jouw buurt.