Pershoek

Persoverzicht Week van de Fair Trade 2021

Tijdens de Week van de Fair Trade 2021 (sep-okt) verscheen fair trade meer dan 350 keer in de pers. We lijsten de belangrijskte persvermeldingen op.

Campagne Week van de Fair Trade

Persbericht: Week van de Fair Trade 2021

Belgen gaven vorig jaar ongeveer evenveel uit aan fair trade dan het jaar ervoor. We consumeerden in 2020 iets minder fairtradeproducten uit Latijns-Amerika, Afrika en Azië en iets meer Belgische en Europese fairtradeproducten dan in 2019. De meerderheid van de Belgen vindt het belangrijk om eerlijke producten te kunnen kopen, maar heeft moeite om die producten te herkennen. Op 6 oktober gaat de Week van de Fair Trade van start, met een waaier aan activiteiten in het hele land die fair trade en…

Fair Trade en Klimaat

Fair Trade en klimaat

8 op de 10 mensen in de wereld beschouwen de klimaatverandering als een grote bedreiging voor hun land. De impact ervan is dan ook wereldwijd voelbaar. Maar voorlopig nog niet overal even sterk. Vandaag worden de mensen die de crisis het minst veroorzaken het zwaarst getroffen. Vaak gaat het over kleinschalige landbouwers uit het globale zuiden en hun al erg kwetsbare gemeenschappen.

Fair Trade en milieu

Fair Trade en milieu

De wereld in de greep is van een klimaat- en milieucrisis. Fair trade en aandacht voor het milieu hebben altijd dicht bij mekaar aangeleund maar lang zonder echt op zoek te gaan naar raaklijnen. De laatste jaren is dit echter helemaal veranderd. Fair trade heeft alle troeven in handen om een rol te kunnen spelen in de ecologische veranderingen. Aandacht voor milieu zit in het dna van fair trade en het concept is nauw verwant met heel wat andere bewegingen die het milieuvraagstuk op de voorgrond…

Land van de Fair Trade

Fair trade maakt samenleving socialer en ecologischer & Belg kiest voor meer (lokale) fair trade

Nooit eerder gaven de Belgen zoveel uit aan fair trade. De meerderheid van de Belgen vindt dat we anders zullen moeten leven voor de toekomstige generaties en denkt dat fair trade kan bijdragen aan de ecologische en sociale veranderingen die onze samenleving nodig heeft. Een van die manieren waarop is het verder ontwikkelen van lokale fair trade, een tendens die brede steun geniet bij de Belgen.

Fair Fashion

Fair fashion en de uitdagingen na Covid-19

De laatste jaren zijn fair fashion en slow fashion duidelijk in opmars. Eerlijker, ecologischer en ook bewuster kleding kopen - weg van de wegwerpmode - spreekt steeds meer consumenten aan. Uit de recente barometer 2020 over fair trade van TDC blijkt dat de Belgische consument vooral voor kleding veel belang hecht aan de arbeidsomstandigheden waarin een product wordt gemaakt.

Wetgeving MVO

Europa gaat voor wetgeving MVO, Belgische ondernemingen willen nationaal initiatief

Tegen 2021 wil de EU een wettelijk kader lanceren voor due diligence (zorgplicht) voor bedrijven. In een debat rond MVO in de toeleveringsketens van bedrijven op 29 september verklaarde Europees Commissaris Didier Reynders dat hij hiervoor veel steun zag, ook vanuit de bedrijven zelf. Ondertussen gaan er ook in België stemmen op voor een nationaal wettelijk kader voor due diligence.

Fair trade consumptie

Belgen kunnen nog beter qua Fairtrade-consumptie

Afgelopen mei kondigde Fairtrade Belgium een historische groei van Fairtrade gelabelde producten in ons land aan: +41% in 2019. Dit uitstekende resultaat brengt het gemiddelde verbruik van Fairtrade-producten in België op 19,2 euro per persoon per jaar. Maar als je dit gemiddelde vergelijkt met de gemiddelde consumptie per hoofd van de bevolking van Fairtrade-producten in verschillende andere Europese landen, ziet het plaatje er helemaal anders uit.