Week van de Fair Trade 2020: een terugblik

29 maart 2021In Algemeen

In 2020 ging de Week van de Fair Trade door van 7 tot 17 oktober. Al voor de 19de keer werd in heel België de spotlights geplaatst op eerlijke handel: in de buurt, online, via de radio en in de pers. Een overzicht…

De boodschap van de Week van de Fair Trade 2020 was dat fair trade een troef kan zijn voor de ecologische en sociale veranderingen die onze maatschappij nodig heeft.

De coronacrisis, de klimaatverandering, de exploderende ongelijkheid, de vernietiging van de biodiversiteit … Het toenemend aantal crisissen drukt ons immers met de neus op de feiten: ons handelsverkeer moet anders aanpakt worden en we moeten versneld werk maken van grote ecologische en sociale veranderingen in onze samenleving.

Uit de barometer Belgen en fair trade 2020 bleek dat 69% van de Belgen ervan overtuigd is dat we anders zullen moeten gaan leven en consumeren ten gunste van de toekomstige generaties, bij de jongeren is dat zelfs 3 op 4. En 6 op 10 Belgen denkt dat fair trade positief kan bijdragen aan die transitie naar een meer ecologische en sociale maatschappij.

Laat de wereld anders draaien!

Deze boodschap werd vertaald in de slogan Laat de wereld anders draaien!, een uitnodiging aan alle Belgen om met hun keuze voor fair trade bij te dragen aan die broodnodige ecologische en sociale veranderingen. Want wij als consument hebben zelf de macht in handen om die verandering in gang te zetten.

De campagne speelde zich voornamelijk online af. We maakten een fairtrade-emoji alfabet. Daarmee kon je online jouw moment, ervaringen, verhalen een “upgrade” geven door er een fairtrade-emoji op te kleven en zo te laten zien dat jij elke keer opnieuw weer kiest voor die positieve sociale en ecologische verandering. Deze boodschap werd versterkt met visuals en video-animaties van woorden en beelden die op Facebook en Instagram te zien waren.

Enkele voorbeelden

Woorden (visual – video)

fairtrade aandelen

Beleggen in de toekomst van iedereen? Kies voor fair trade en investeer zo mee in een faire, solidaire wereld tijdens de Week van de Fair Trade van 7 tot 17 oktober! 👍🌏 #BelgiumLovesFairTrade

fairtrade overleven

Een wereld van drop-outs en burn-outs of een faire wereld waarin iedereen recht heeft op levenskwaliteit? Dat is snel gekozen! Voeg de daad bij het woord tijdens de Week van de Fair Trade van 7 tot 17 oktober! 👍 #BelgiumLovesFairTrade

fairtrade loonkloof

Een wereld van monsterbonussen en glazen plafonds? Of liever een wereld met faire lonen en humaan werk? Laat zien welke wereld jij wil tijdens de Week van de Fair Trade! 👍🌏 #BelgiumLovesFairTrade

fairtrade greenwashing

Groen, groen, groen… niet alleen zeggen, maar ook doen! Doe mee met de Week van de Fair Trade, want daarmee draag je effectief een steentje bij tot een groenere en gezondere wereld! 👍🌏

Momenten (foto’s)

fairtrade skate

Coole sneakers… of coole sneakers met een kleinere ecologische voetafdruk? Daar twijfel je toch niet over? 😉 Doe mee met de Week van de Fair Trade van 7 tot 17 oktober! #BelgiumLovesFairTrade

fairtrade wijn

Een gezellige apero OF een gezellige apero waar iederéén van geniet? 🍷 🌍 Probeer het tijdens de Week van de Fair Trade! 👍 #BelgiumLovesFairTrade

Bereik?

De online campagne liep gedurende 2 weken en richtte zich zowel tot het Belgische publiek als tot een doelgroep die reeds interesse toonde in fair trade / duurzame handel / ecologie / klimaat. Op Facebook zagen we voornamelijk een kwantitatief bereik (meer mensen) en op Instagram een kwalitatief bereik (meer engagement zoals videoviews). Het budget dat we hieraan konden besteden was redelijk beperkt, maar desondanks waren de resultaten mooi. In totaal werden 1.405.203 Belgen bereikt (unieke personen die de add hebben gezien).

Fair trade in de buurt, bij meer dan 13.000 Belgen

De Week van de Fair Trade speelt zich niet alleen online af. Elk jaar proberen we fair trade bij mensen in de buurt te brengen, in hun omgeving en in hun leefwereld . Om te benadrukken dat fair trade deel uitmaakt van ons dagelijks leven. Dit doen we door middel van een projectwedstrijd die we in het begin van het jaar lanceren. Scholen, gemeenten, (jeugd)verenigingen… nodigen we uit om een originele fairtradeactiviteit uit te denken waarmee ze hun omgeving bewustmaken rond het thema. De meest originele worden geselecteerd en kunnen een financiering krijgen tot €4000. Dit levert een mooie mix op van grote activiteiten voor een ruim publiek, maar evengoed kleinere project die een bepaalde doelgroep aanspreken.

In 2020 werd de projectwedstrijd gelanceerd in februari en vond de juryselectie plaats in april. In tussentijd sloeg de coronacrisis toe en was het onduidelijk of er activiteiten konden doorgaan in oktober en op welke manier. Er werd beslist om de projecten te selecteren zonder rekening te houden met de geldende maatregelen en hen later in het jaar, in september, de kans te geven om (een deel van) de activiteiten aan te passen.

Enkele voorbeelden

M-Fair

De M-Fair, een dag volledig gewijd aan duurzame mode met een show, een markt, workshops en fashion talks in Mechelen, is na 5 jaar uitgegroeid tot een van de bekendste activiteiten tijdens de campagne. De M-Fair trekt 2000 bezoekers, maar is nu volledig digitaal gegaan met promofilmpjes, workshops die je van thuis kon meedoen, webinars en een instagramwedstrijd. In hun evaluatie gaven ze aan dat het nuttig was dit digitale luik te behouden bovenop de de fysieke M-Fair.

2min#netfairfilm

Onder de naam Pot au Feu maakt Rudy Goddin al verschillende jaren theaterstukjes rond fair trade waarmee hij naar scholen en festivals trekt. Bewustmaking met een streepje humor, dat is zijn manier van werken. In 2020 zette hij dit verder op YouTube met een reeks 2min#netfairfilms.

Fairtradekunstwerken

Zowel in Luik als in Rixensart zijn er kunstwerken rond fair trade gemaakt. Reform maakte een grafitti kunstwerk dat op een zijgevel van het cultureel centrum staat te pronken. In Rixensart werkten kinderen van een lokale basisschool samen met de partner Fedasil en onder begeleiding van een kunstenaar een grote muurtekening uit.

Escape-box

Een fairtrade-escapebox in de vorm van een kist op wieltjes met schuifjes reist vanaf nu rond in de scholen van Turnhout, Beerse, Vosselaar en Oud-Turnhout, de gemeenten die deel uitmaken van de stadsregio Turnhout. Deze mobiele escaperoom is bedoeld om jongeren op een ludieke manier te laten kennismaken met eerlijke handel. De jongeren komen via die opdrachten meer te weten over eerlijke handel en hoe die eerlijke handel bijdraagt aan de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen of SDG’s.

ICT op scholen in secundaire scholen in Eupen

In Eupen vormde een grote inzameling van oude GSM’s het startschot om het in scholen te hebben over de arbeidsomstandigheden in de mijnbouw. Tien scholen, goed voor 3500 leerlingen, deden mee en kregen een pedagogisch pakket op hun maat rond ICT om tijdens de Week van de Fair Trade te behandelen. Een van de deelnemende scholen heeft intussen de titel FairtradeSchool behaald. Samen met jongeren uit een lokaal jeugdhuis werd een videoclip gemaakt.

Bereik?

In totaal werden 53 projecten geselecteerd, waarvan 5 reeds in 2019 werden weerhouden. Hiervan zijn er uiteindelijk 35 doorgegaan. Heel wat van hen in een aangepaste vorm: hetzij met een beperkt publiek, hetzij (gedeeltelijk) digitaal. In totaal namen 13.809 mensen deel aan de activiteiten en werden 163.936 mensen indirect bereikt. [1]

[1] Deze cijfers werden door de deelnemende organisaties zelf gecommuniceerd. Bij indirect gaat hert over het bereik via hun communicatiekanalen of die van hun partners. Het bereik van lokale media die over de projecten berichten is dus niet mee inbegrepen.

Fair Trade in de pers

In oktober werd fair trade 180 keer vermeld in de pers. TDC slaagde er in om een aantal nieuwe thema’s en evoluties op vlak van fair trade zichtbaarheid te geven in de pers.

Jaarlijks berekent het Trade for Development Centre de gemiddelde consumptie van fairtradeproducten door de Belgen op basis van de cijfers die gecommuniceerd worden door de Belgische fairtradepartners.

  • Deze cijfers werd opgepikt in het KanaalZ-nieuws, in Zita, HLN.be, Knack.be en l’Avenir, La Libre Belgique, Het Belang van Limburg, Metro, Nieuwsblad.be.
  • TDC maakte een dossier rond fair en slow fashion dat heel wat Belgische adressen, cijfers uit de barometer en fashionevents combineert. In Knack Weekend werd er een dossier aan gewijd.
  • TDC deed ook een studie rond lokale fair trade in België en Europa en werd hierover geïnterviewd op RTL en CanalC.

Fair Trade op de radio

Jaarlijks zendt het Trade for Development Centre radiospots uit om de Week van de Fair Trade aan te kondigen bij een groot publiek. In 2020 werden nieuwe radiospots opgenomen waarbij we kozen voor twee uiteenlopende producten om de diversiteit van het fairtradeaanbod te benadrukken.

Spots

Sneakers

Apero

Aan Franstalige kant werden beide spots een week lang gespeeld op 4 zenders: La Première, Classic21, Pure en Vivacité. Aan Duitstalige kant wordt de spot eveneens een week lang gespeeld op BRF 1 en BRF 2.

Aan Nederlandstalige kant is er helaas onvoldoende budget om een volledige week te kunnen coveren en wordt de spot gedurende 4 dagen uitgezonden op Studio Brussel, Radio 1 en Radio 2.

Bereik?

In totaal hoorden meer dan 2 miljoen Belgen de radiospot.

Bezoek minister Kitir

Tijdens de Week van de Fair Trade kreeg het Trade for Development Centre het bezoek van kersvers minister van Ontwikkelingssamenwerking Meryame Kitir. In een videoboodschap drukte ze haar steun uit voor fair trade en de campagne Week van de Fair Trade.

Op naar de 20ste editie dus, van 6 tot 16 oktober 2021!