Met ‘Faire Faculteit’ ging UGent helemaal eerlijk!

11 oktober 2024In Artikels, Nieuws

In mei lanceerde de Partnership Global South Unit van de Universiteit Gent een oproep aan alle faculteiten om tijdens de Week van de Fair Trade een activiteit uit te werken rond de sociale en ecologische impact van onze consumptie. Dat kon zowel een algemene bewustmakingsactiviteit zijn als iets specifieks voor hun vakgebied.

De oproep werd een groot succes, wat leidde tot een goedgevuld programma dat een 2000-tal studenten en/of personeelsleden op de been bracht voor eerlijke handel! Een overzicht: 

Faire Kick-off: op 2 oktober werd het programma van de Faire Faculteit afgetrapt aan het UFO-gebouw in UGent. Minstens 300 studenten ontdekten wat er die week te doen was bij een gratis Komaf-koffie en met een streepje muziek van Trashbeatz (muziek met afval).

De IAAS Fairtrade Docu-Night op 3 oktober werd de documentaire ‘Chocolate’s Heart of Darkness’ rond fair trade, consumptie en klimaatverandering getoond, gevolgd door een open discussie. Een 40-tal studenten namen eraan deel.

“Fair, circulair, literair? Jouw uitgelezen kans!”: elke ontlener aan de balie van de Faculteitsbibliotheek Letteren en Wijsbegeerte kreeg een informatieve bladwijzer mét een kortingsbon van 1 euro, geldig bij een boekenaankoop bij Oxfam Bookshop Gent. 500 studenten ontvingen een bon met waarde

Duurzamer opereren: Simpele stap of grote uitdaging? Op de Faculteit Geneeskunde liep men al langer rond met het idee om iets te doen rond de massa’s (wegwerp)materiaal die in operatiekamers wordt gebruikt. Tijdens de Week van de Fair Trade werd daarom een expo gemaakt rond de toeleveringsketen achter operatiemateriaal: van schokkende vervuilingsniveaus tot de dringende behoefte aan duurzame alternatieven. De expo stond een hele week opgesteld in een mobiele trailer aan de tramhalte UGent en werd door 300 studenten bezocht.

Creëer met circulaire signatuur uw kotgarnituur: Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen organiseerde een workshop om eco-objecten te up- en downcyclen. De studenten die deelnamen kregen een introductie Slowing the Loop (repair, refurbish, repurpose, remanufacture) met betrekking tot meubels en deco-design waarna ze zelf aan de slag gingen en een zitblok, een taboeret of een lamp maakten uit bestaand materiaal. Ondertussen kregen ze info over de sociale én circulaire economie in (Oost-)Vlaanderen.

Fair ontbijten: op 8 oktober organiseerde faculteit wijsbegeerte een eerlijk ontbijt voor het personeel – met zoete en hartige producten, fair, lokaal en verantwoord.

Vrijdag 11 oktober was het de beurt aan Campus Coupure om hun studenten, onderzoekers en lesgevers uit te nodigen. De productie en consumptie van duurzaam en fair voedsel ligt hen nauw aan het hart, dus wat beter om dit in de praktijk te brengen en gesprekken onder elkaar te laten starten dan aan een eerlijke ontbijttafel?

Fairtrade ontbijt en quiz: op 9 oktober konden 135 studenten van campus Kortrijk genieten van een eerlijk ontbijt terwijl ze de kans kregen om kennis te maken met een aantal organisaties die werken rond eco, fair en circulair, zoals ‘HelloWater’die een milieuvriendelijke, lokale waterzuiveringsoplossing biedt die afvalwater omzet in helder water met behulp van planten of ‘De Deelfabriek’ in Kortrijk die duurzaamheid bevordert door spullen te delen en te herstellen. Daarna stond nog een quiz op het programma.

Gesprek over aanpak en impact van fair trade: De leden van de vakgroep Marketing, Innovatie en Organisatie (70 studenten) gingen in gesprek met de directeur van Fairtrade Belgium over de aanpak en impact van eerlijke handel. Aansluitend werd een faire lunch aangeboden.

Marketing and Sustainability: from Theory to Practical Tips: Dit event wilde de brug bouwen tussen theorie en praktijk in marketing en duurzaamheid. Aan de hand van een praktijkcase konden de 40 deelnemers vaststellen hoe ze duurzame producten kunnen afstemmen op de wensen van de consument. Joeri Van den Bergh toont aan de hand van eigen onderzoek en interviews de belangrijkste barrières voor consumenten en de verantwoordelijkheden van merken. Timothy Desmet bespreekt hoe de kloof tussen consumentenintentie en actie kan worden gedicht, waarbij de nadruk ligt op emotionele in plaats van rationele aantrekkingskracht.

Fair Kick Off Cook Off: WE together: Faculteit Wetenschappen organiseerde op 10 oktober een Cook Off voor personeelsleden en PhD-studenten waarbij gerechten uit o.a. VLIR-UOS landen live en fair worden klaargemaakt. Mensen worden samengebracht rond het idee dat diversiteit een rijkdom is: samen koken, proeven en klinken op het nieuwe academiejaar. Info over de herkomst, ecologische voetafdruk en duurzame waardeketens van de hoofdingrediënten wordt meegegeven.

Foto’s: Tine Desodt voor UGent