2019: enkele fairtradecijfers
30 september 2019In Cijfers
Omzet fair trade
- De wereldwijde verkoop van Fairtradeverkopen in 2017 is met 8% toegenomen tot bijna 8.5 miljard euro. Dit is goed voor €178 miljoen euro aan Fairtradepremies voor producentenorganisaties en arbeiders.(1)
- In 2017 gaf elke persoon die in België woont gemiddeld €13,57 uit aan eerlijke producten. Dit is een stijging met 6,8% tegenover 2016 toen de gemiddelde consumptie geschat werd op €12.70 euros.(2)
- In 2018 kenden Fairtradegecertificeerde producten een groei van 24%, ook de marktpenetratie was aanzienlijk hoger.(3)
- Toch blijft de uitdaging enorm. Bijna één op vijf bananen was Fairtrade in 2018, maar koffie en chocolade halen nog steeds geen vijf procent marktaandeel.
- Er zijn meer dan 1500 gecertificeerde Fairtradeproducten aanwezig op de Belgische markt.
Hoe denken Belgische consumenten over fair trade?(4)
- 9 op de 10 Belgen (90%) zegt al van eerlijke handel (fair trade) gehoord te hebben. Volgens 84% strookt hun kennis met de opgegeven definitie van eerlijke handel.
- 62% van de personen die in België wonen is ervan overtuigd dat fair trade ook voor Europese en Belgische boeren van toepassing zou moeten zijn.
- 64% van de Belgen geeft aan reeds fairtradeproducten te hebben gekocht. Dit resultaat is identiek als dat van 2016: de groep kopers van eerlijke producten wordt dus niet groter.
- De aankoopfrequentie is ook stabiel gebleven: 43% van de Belgen zegt regelmatig fairtradeproducten te kopen (d.i. minstens één keer per drie maand).
- Dit aankoopgedrag verschilt niet significant naargelang taal, geslacht of leeftijd.
- De kopers geven aan dit veruit het vaakst in supermarkten (58%) te doen, en in minder mate in gespecialiseerde winkels (39%), vnl. in Oxfam-Wereldwinkels.
- De consumenten van fairtradeproducten blijven vooral de klassieke producten kopen: chocolade, fruit en koffie.
- 46% van de Belgen voelt zich betrokken bij en aangesproken door eerlijke handel. Net iets meer dan de helft van de Belgen (53%) meent dat ze door hun handelingen zelf op het vlak van eerlijke handel een verschil kunnen maken, 62% heeft de indruk dat ze door hun koopgedrag een goede daad stellen.
- Er bestaat rond eerlijke handel onzekerheid: minder dan de helft van de Belgen (48%) vindt dat producten uit eerlijke handel gemakkelijk te herkennen zijn en dat de fairtradelabels ook daadwerkelijk een garantie zijn voor een eerlijke aanpak.
- De belangrijkste drempel om geen fairtradeproducten te kopen, blijft dan ook dat men deze producten te duur vindt of als te duur percipieert (39% van de niet-kopers).
Bronnen
(1) Fairtrade International.
(2) Berekening gedaan door het Trade for Development Centre op basis van cijfers gecommuniceerd door Belgische organisaties en bedrijven.
(3) Fairtrade Belgium. Een groei van 26% in volume in de categorieën 1 (bananen, koffie, cacao).
Alle categorieën samen genomen wordt een groei van 24% genoteerd.
(4) Barometer Belgen en fair trade in 2018.