M-fair: een event rond eerlijke en duurzame mode
In oktober vond in Mechelen de vijfde editie van M-fair plaats: een fair-fashionevent met een modemarkt, modeshows en workshops.
Meer mensen vertrouwd maken met fair trade. Daar doen we het voor.
Marina De Bie - Echevine de durabilité à Malines
“Elk jaar zien we meer bezoekers op M-fair”, weten schepen Marina De Bie van Groen Mechelen en consulent Duurzame Ontwikkeling Bart Maes, “en dus raken steeds meer mensen vertrouwd met fair trade. Daar doen we het voor.”
Wat valt er allemaal te beleven op M-fair?
De Bie: “Tijdens M-fair staat eerlijke mode centraal. Bezoekers kunnen fair fashion kopen op een grote modemarkt, zich laten inspireren door modeshows of deelnemen aan workshops waar je bijvoorbeeld leer kan bewerken of juwelen maken. Kleren die je niet meer draagt, kan je ruilen tijdens een swishing. In het naaiatelier ondervinden bezoekers aan den lijve hoe het voelt om te werken in oneerlijke omstandigheden.
De beurs is gratis en je kan er de hele dag in en uit lopen – alleen voor de workshops reserveer je beter vooraf. M-fair vindt plaats op een heel zichtbare, centrale plaats in Mechelen: congrescentrum Lamot. Zo willen we zo veel mogelijk mensen bereiken.”
Waarom organiseren jullie deze beurs?
De Bie: “Fair trade is al lang een belangrijk punt op de Mechelse agenda. Tijdens M-fair zien consumenten dat eerlijke handel veel meer producten omvat dan bijvoorbeeld fairtradekoffie of -fruitsap. Fairtradevoeding is intussen al vrij bekend en op veel plaatsen verkrijgbaar. Eerlijke mode daarentegen is niet zo makkelijk te vinden. Met M-fair willen we de Mechelaars de mogelijkheid geven om duurzame kledij te kopen, vandaar de grote modemarkt.
Daarnaast vinden we het belangrijk om het brede publiek te sensibiliseren rond fair fashion, dat doen we met de workshops en activiteiten. Tot slot bereiken we met de modewedstrijd ook jongeren. Al van bij de eerste editie konden scholen met een mode-opleiding deelnemen. We moedigen de jongeren aan om creatief te zijn met gerecycleerd materiaal en hun creaties worden geshowd op de catwalk. Sinds dit jaar kunnen ook individuele modemakers deelnemen. Het aantal inschrijvingen ligt hoger dan ooit.”
Het was al de vijfde editie van M-fair. Is er intussen iets veranderd aan het concept?
De Bie: “De invulling blijft grotendeels hetzelfde, maar we werken elk jaar wel rond een ander thema. Zo houden we M-fair spannend. Met andere thema’s – dit jaar was dat sport – spreken we ook telkens andere bezoekers aan, waardoor weer nieuwe mensen in contact komen met fair trade. We blijven verruimen, soms letterlijk: vorig jaar lieten we een modeshow buiten plaatsvinden.”
Werken jullie afhankelijk van het thema ook samen met andere partners?
Maes: “Zeker. Als we sportkleding in de kijker zetten, horen daar natuurlijk ook sportieve activiteiten bij. Daarvoor konden we onder andere rekenen op Buurtsport Mechelen, een organisatie die sportmogelijkheden biedt aan mensen in maatschappelijk kwetsbare buurten. Ecolife, een kenniscentrum voor ecologische gedragsverandering, presenteerde sportkleding in actie tijdens tafeltenniswedstrijden. Kinderen leefden zich uit op een groot springkussen en buiten, op het plein voor congrescentrum Lamot, konden sportievelingen voetballen.”
De Bie: “Ex-voetballer Piet den Boer was trouwens ook aanwezig. Voor veel Mechelaars – mezelf incluis – is hij een held omdat hij in de jaren tachtig een legendarische goal maakte voor KV Mechelen. Ook hij trekt weer een ander publiek aan.”
Organiseren jullie ook de rest van het jaar activiteiten rond fair trade?
Maes: “Samen met de ngo Wereldsolidariteit zorgen we voor een educatief pakket voor scholen. Het stimuleert leerlingen om na te denken over hun aankoopgedrag en maakt hen bewust van de impact die zij kunnen hebben op productie en aanbod.”
De Bie: “Mechelen is inmiddels een ‘vijfsterren-fairtradestad’ en dus hebben we altijd aandacht voor fair trade. We brengen bijvoorbeeld de Fair en Veggie Gids uit met daarin winkels met een duurzaam aanbod en horecazaken waar je vegetarisch kan eten. Aan schoolkinderen bieden we fietstochten langs adresjes waar ze kennismaken met lokale producten en producenten, zoals boerderijen waar ambachtelijk ijs wordt gemaakt. We zetten lokale, duurzame en eerlijke producten het hele jaar door in de kijker.”
Zelf een fair fashion event organiseren? Drie gouden tips!
Begin klein
De Bie: “Heb je ideeën voor een evenement, hou het dan zeker de eerste keer bescheiden en kies voor kwaliteit boven kwantiteit. Zorg dat je start met een goed aanbod, dan komen je bezoekers volgende keer terug. En zo groeit je evenement automatisch. Laat je wat dat aanbod betreft, gerust adviseren: heel wat partners staan klaar om je te helpen. Voor M-Fair kunnen we bijvoorbeeld terecht bij Wereldsolidariteit met hun Schone Kleren Campagne. Ook fair-fashionhandelaars dragen met plezier hun steentje bij.”
Zorg van bij het begin voor een draaiboek
De Bie: “Al van bij de eerste editie hielden we minutieus bij hoe de beurs verliep. Waar kwamen veel mensen op af, wat was minder populair? Hoeveel mensen heb je nodig om een modeshow in goede banen te leiden? Als je alles goed documenteert en ook bijhoudt waar het misliep, kan je voor de volgende keer nauwkeurig bijsturen.”
Maes: “Zo’n vast stramien zorgt er ook voor dat je creatiever kan zijn. Als een deel van het programma elk jaar vaststaat, dan heb je meer tijd om na te denken over nieuwe, verrassende elementen.”
Spring slim om met je budget
De Bie: “M-fair is een initiatief van de stad, het wordt dus gedeeltelijk gefinancierd met stadsbudget. Daarnaast vragen we een bijdrage aan de handelaars die op de modemarkt staan – die bijdragen vormen het prijzengeld voor de modewedstrijd. We hebben ook altijd geprobeerd om veel partners aan te trekken, vooral scholen. Zo kunnen we rekenen op de medewerking van heel wat studenten: studenten Onthaal kunnen hun skills aanscherpen aan het onthaal van M-fair, toekomstige make-up artists of kappers werken mee aan de modeshow … De jongeren vinden het leuk om hieraan mee te werken, het is een mooie kans om praktijkervaring op te doen.”
Maes: “Ook voor het opbouwen en afbreken van de catwalk kunnen we rekenen op vrijwilligers. Denk dus zeker aan vrijwilligers voor je event – voorzie eventueel een vrijwilligersvergoeding.”
Foto’s: © Luc Hilderson