Europa gaat voor wetgeving MVO, Belgische ondernemingen willen nationaal initiatief

Tegen 2021 wil de EU een wettelijk kader lanceren voor due diligence (zorgplicht) voor bedrijven. In een debat rond MVO in de toeleveringsketens van bedrijven op 29 september verklaarde Europees Commissaris Didier Reynders dat hij hiervoor veel steun zag, ook vanuit de bedrijven zelf. Ondertussen gaan er ook in België stemmen op voor een nationaal wettelijk kader voor due diligence.

Belgen kunnen nog beter qua Fairtrade-consumptie

Afgelopen mei kondigde Fairtrade Belgium een historische groei van Fairtrade gelabelde producten in ons land aan: + 41% in 2019. Dit uitstekende resultaat brengt het gemiddelde verbruik van Fairtrade-producten in België op 19,2 euro per persoon per jaar. Maar als je dit gemiddelde vergelijkt met de gemiddelde consumptie per hoofd van de bevolking van Fairtrade-producten in verschillende andere Europese landen, ziet het plaatje er helemaal anders uit.

Fair en slow fashion

Dat de kledingindustrie de afgelopen decennia een race to the bottom gelopen heeft, is een open deur intrappen. Al 30 jaar documenteert de internationale Clean Clothes Campaign wantoestanden in de geglobaliseerde kledingketens, van lage lonen, bittere armoede en immense werkdruk tot enorme ecologische schade en compleet gebrek aan transparantie.

Vandaag groeit een nieuwe beweging, slow fashion. Die wil mode en plezier linken aan bewustzijn en verantwoordelijkheid. Slow fashionista’s gaan op zoek naar verantwoorde manieren van productie én consumptie. De 4 R’en maken deel uit van de filosofie: reduce, reuse, repair en resale.

Fair trade: troef voor ecologische en sociale transitie

De coronacrisis, de klimaatverandering, de exploderende ongelijkheid, de vernietiging van de biodiversiteit … Het toenemend aantal crisissen drukt ons met onze neus op de feiten: ons handelsverkeer moet anders aanpakt worden. We moeten versneld werk maken van de ecologische en solidaire overgang waar onze samenleving nood aan heeft. Fair trade heeft alle troeven in handen om hieraan bij te dragen.

41% in 2019: Fairtrade in België boomt

Het volume Fairtradegelabelde producten dat in België werd verkocht steeg in 2019 met 41%. De geschatte omzet bedroeg meer dan 220 miljoen euro, een historisch record en een stijging van meer dan 30% vergeleken met 2018.

Belg wil na corona meer duurzame en faire producten

De Belg hecht bij de aankoop van voeding meer dan ooit belang aan duurzaamheid. Naast een stijging (+42%) van de voorkeur voor lokale producten – een logisch gevolg van de coronacrisis – valt ook de wens naar meer eerlijke (+23%) en biologische (+14%) producten op. Bovendien vindt de consument steeds meer dat overheden en supermarkten op dit vlak meer verantwoordelijkheid moeten nemen. Dat blijkt uit onderzoek dat Fairtrade Belgium uitvoerde bij 1.000 Belgen, in samenwerking met onderzoeksbureau Dynata.

Succesvolle bewustmaking via ICT

Blooom vzw uit Borgerhout slaat bruggen tussen wijkbewoners van diverse achtergronden, culturen en leeftijden. Ze doen dit via uiteenlopende projecten en initiatieven. Eén van de tools die erg effectief blijkt in het samenbrengen van mensen van heel verschillende pluimage is het inzetten van technologie en ICT. Gezien Blooom duurzaamheid hoog in het vaandel draagt, verweeft oprichtster Sarah Neirinckx daar ook nog eens fair trade mee. En zo zag de Fair Trade Hackathon het licht.

Femimain: samen bouwen aan fair trade met Marokko

Femimain, een fairtradeproject van de Brusselse vzw Pianofabriek, nodigde tijdens de Week van de Fair Trade drie Marokkaanse partners uit. Drie sterke vrouwen die in hun thuisland een vrouwencoöperatie trekken, kwamen in België ervaringen en kennis uitwisselen. En ze leerden de mensen die hun prachtige handwerk kopen persoonlijk kennen. Tussen twee workshops door maakten ze tijd voor een interview.

Eerlijke handel geeft van jetje!

Tijdens de Week van de Fair Trade mobiliseerde de gemeente Jette haar burgers rond het thema van de sociale en ecologische uitdagingen van textiel. Zo organiseerde ze een filmdebat over fast fashion, workshops voor het plantaardig verven en customizen van kleren, een verkoop van tweedehands kleding… Jette maakt van de gelegenheid gebruik om de verschillende acties te presenteren die het hele jaar door ondernomen werden om een eerlijkere en duurzamere samenleving te promoten.

Herent sport in schone kleren

Jaar in, jaar uit helpt Ecolife uiteenlopende bedrijven en organisaties om op een duurzamere manier te doen waar ze goed in zijn. De klemtoon ligt daarbij op ecologie. “Maar eco en fair gaan voor ons samen,” zegt projectverantwoordelijke Ingrid Pauwels. En dus zet Ecolife zijn expertise tijdens de Week van de Fair Trade graag in voor meer fair trade in thuisgemeente Herent.