Week van de fair trade

Bewustmaking is een kunst

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on print
Share on email
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on print
Share on email
Rudy Goddin is een Franstalige acteur. Hij is ook artistiek directeur van het Potaufeu Théâtre in Luik. In zijn optredens staan de uitdagingen van de eerlijke handel centraal via een mix van reflectie en spot.

Rudy Goddin is een Franstalige acteur. Hij is ook artistiek directeur van het Potaufeu Théâtre in Luik. In zijn optredens staan de uitdagingen van de eerlijke handel centraal via een mix van reflectie en spot.

De titels van zijn toneelstukken spreken voor zich: ‘Le voyage du kawa’ (De reis van een bakje troost), ‘Les Frères Trade’ (een woordspeling op de woorden ‘broers’ en ‘fair trade’), ‘Turista, la démangeaison du Voyageur’ (Reizigersdiarree, de onweerstaanbare drang van de Toerist)… Voor de Week van de Fair Trade biedt hij een reeks van 12 korte video’s aan voor het internet. Die zijn inspirerend maar ook confronterend!

Om de sensibiliseringsaanpak voor eerlijke handel van de veelzijdige kunstenaar Rudy Goddin te begrijpen, kijken we best naar de tweede definitie die Van Dale aan het woord geeft: Sensibiliseren ‘overgankelijk werkwoord’ 1. Gevoelig of gevoeliger maken (m.n. fotografisch en medisch-biologisch) 2. BE m.b.t. personen: gevoelig maken voor een bepaald probleem, met het oog op de maatregelen die voor de oplossing daarvan noodzakelijk zijn.
Bovendien moeten we een paar jaar terug in de tijd, naar 2006.

En naar PERU

Op dat moment stond de acteur op een keerpunt in zijn leven. De televisieshow waaraan hij meedeed, liep ten einde. De straattheatervoorstellingen die hem werden aangeboden, konden hem niet meer boeien. De workshops die hij vroeger met zo veel plezier bezielde … bezielden hem niet meer. Het was tijd om op de pauzeknop te drukken, of misschien wel op de knop ‘reset’. Het was tijd om nieuwe horizonten op te zoeken. “Ik had er nood aan om de dingen op een rijtje te zetten en een frisse start te nemen. Aangezien niets of niemand mij echt bond aan mijn omgeving, besloot ik aan boord te stappen van een vrachtschip naar de Dominicaanse Republiek. Daarna ging het richting Venezuela, Brazilië en Peru. Ik leefde met heel weinig middelen en op plaatsen zonder comfort, maar die reis heeft me enorm veel bijgebracht. Daar heb ik opnieuw de eenvoud leren waarderen. Ik legde er contact met mensen en de gemeenschap waarin ze leefden. Zo ontdekte ik andere manieren van leven en ondervond ik zelf hoe dat was. En toen heb ik Karel ontmoet, zij zou mijn vrouw worden en de moeder van mijn drie kinderen.”

Na 7 maanden keerde Rudy Goddin terug naar Europa en vestigde zich in Sainte-Luce in de Franse Alpen. Dat deed hij op aanraden van Fransen die hij tijdens zijn reis had ontmoet. “Ze hadden me verteld over een biologische boerderij, waar ecobouw en permacultuur beoefend werden. Ik kreeg er kost en inwoon, en in ruil daarvoor knapte ik klusjes op. Zo kon ik wat geld verdienen om de komst van Karel voor te bereiden. De boerderij was een ‘plaats van overgang’, in alle betekenissen van het woord. De reiziger annex ontdekker annex ontmoeter die ik was geworden, wou zijn vroegere leventje niet meer oppikken. Ik had genoeg van de voortdurende wedren naar contracten, de mix van vele verschillende activiteiten door elkaar, het om zich heen grijpende consumentisme … Het theater echter, stond nog steeds op mijn agenda. Mijn kameraden kenden mijn achtergrond als performer en wilden me wel eens in actie zien. Het was in die context dat ik samen met een andere artiest een mini-show opvoerde. Dat was om de opening van de yurt van de boerderij te vieren.”

ONRECHTVAARDIGHEID EN SLAVERNIJ

Rudy Goddin is een echte koffieliefhebber. Hij kan van een kopje koffie genieten zoals anderen van een goed glas wijn. Daarom wou hij zijn werk wijden aan koffie, de omstandigheden waaronder koffie wordt gemaakt en de manieren waarop het drankje wordt geserveerd. “Het idee was om de onrechtvaardigheid en slavernij achter de koffiehandel aan de kaak te stellen.” Op de avond van de voorstelling zat de directeur van het Festival Les Montagn’Arts in het publiek. Hij zag het onderwerp van de show wel zitten en stelde Rudy voor om zijn voorstelling te financieren. In ruil daarvoor moest Rudy zijn show presenteren tijdens de volgende editie van het festival met als thema ‘reizen’.

“En zo is ‘Le voyage du Kawa’ ontstaan. Sindsdien is het toneelstukje uitgebreid op tournee geweest en heeft het verschillende ontwikkelingen doorgemaakt: gebarenconference, schaduwtheater, commedia del arte, marionetten, enz. Dat was mogelijk dankzij de steun van het Trade for Development Centre van Enabel, het Belgisch ontwikkelingsagentschap. In de loop van de voorstellingen is de toon minder didactisch en meer humoristisch geworden. Zo kunnen we het schoolpubliek beter bereiken want jongeren zijn de toekomst, de consumenten van morgen! Muzikant en acteur Frédéric Frouche Dailly voegde zich bij mij op het podium, ook dat gaf een andere dynamiek. Tegenwoordig voer ik deze show niet meer op, behalve als onderdeel van de Week van de Fair Trade. Het is een formaat dat zich er goed voor leent. De voorstelling kan worden opgevoerd in een school waar de jongeren de gelegenheid hebben om tussen te komen.”

Zacht activisme

Sindsdien heeft Rudy Goddin andere projecten ontwikkeld. Zoals ‘Turista, la démangeaison du Voyageur’. Dat is een voorstelling over solidair toerisme, geregisseerd door mimespeler Olivier Taquin. Daarin voeren de non-verbale taal en de geluidssferen de boventoon om het voor een zo groot mogelijk publiek toegankelijk te maken. En verder, ‘Les Frères Trade’, een cd met 6 tracks. De cd werd opgenomen in een clipéquitable, gemaakt in samenwerking met een jeugdcentrum en ook hier weer met de steun van het TDC.

“Gezien mijn achtergrond en mijn reizen geef ik de voorkeur aan projecten die zinvol zijn en die het publiek aanspreken. Eerlijke handel is geen houding die ik me aanmeet, het is een deel van mijn leven. Ik eet het hele jaar door fair trade, niet slechts één week. Waarom doe ik dat? Omdat ik denk dat het nodig is dat we voor onze planeet zorgen. We moeten er ook voor zorgen dat iedereen correct wordt betaald, naar waarde wordt geschat en een opleiding krijgt. In Zuid-Amerika heb ik gezien in welke omstandigheden de arbeiders leven en werken. Zoiets kun je moeilijk uit je gedachten zetten.”
Rudy Goddin, die zich nu met zijn gezin in Luik heeft gevestigd, wil naar Peru gaan om een centrum voor alternatief toerisme te openen. Hij is ook van plan toneellessen te geven aan kinderen. “Corona heeft roet in het eten gegooid. In plaats van dit jaar te vertrekken en een ‘best of’-show op te zetten in het kader van de Week van de Fair Trade, besloot ik korte video’s voor het internet te maken, 2min#netfairfilm. Die worden uitgezonden via YouTube en verspreid via sociale media. Op die manier kunnen we een breed publiek bereiken. De toon is vrolijk en licht, zoals in mijn shows. Ik zie meer voordelen in voorzichtige bewustmaking – zelfs op de achtergrond – dan in frontale propaganda. Dat is mijn eigen manier van campagne voeren: zachtjes aan, ook al zitten er enkele onfatsoenlijke fratsen in …”.


Ontdek de miniserie 2min#netfairfilm (in het Frans)

Tekst: Allison Lefevre
Credits photos : Rudy Goddin
Rixensart, actieve en gezellige FairTradeGemeente
De Waals-Brabantse stad Rixensart doet sinds 2009 mee aan de Week van de Fair Trade. Via een brede waaier van...
Lokale activiteiten Week van de Fair Trade 2021
Belgen laten kennismaken met fair trade in hun omgeving, dat is hèt doel van de projectwedstrijd van de Week van...
Week van de Fair Trade 2020: een terugblik
In 2020 ging de Week van de Fair Trade door van 7 tot 17 oktober. Al voor de 19de keer...
Projectwedstrijd Week van de Fair Trade 2021
De Week van de Fair Trade viert dit jaar zijn 20ste verjaardag! Van 6 tot 16 oktober zetten we fair...
Action learning days: hoe SDG-proof is fair trade?
Cifal-Flanders kreeg in 2018, 2019 en 2020 steun van het Trade for Development Centre om tijdens drie opeenvolgende edities van...

Week van de Fair Trade

De Week van de Fair Trade is een jaarlijkse campagne die fair trade en fairtradeproducten in de kijker zet in heel het land. Zowel op nationaal niveau met een algemene campagne, als op lokaal vlak met activiteiten in jouw buurt.

Instagram #weekvandefairtrade