2019: enkele fairtradecijfers

30 september 2019In Cijfers

Omzet fair trade

  • De wereldwijde verkoop van Fairtradeverkopen in 2017 is met 8% toegenomen tot bijna 8.5 miljard euro. Dit is goed voor €178 miljoen euro aan Fairtradepremies voor producentenorganisaties en arbeiders.(1)
  • In 2017 gaf elke persoon die in België woont gemiddeld €13,57 uit aan eerlijke producten. Dit is een stijging met 6,8% tegenover 2016 toen de gemiddelde consumptie geschat werd op €12.70 euros.(2)
  • In 2018 kenden Fairtradegecertificeerde producten een groei van 24%, ook de marktpenetratie was aanzienlijk hoger.(3)
  • Toch blijft de uitdaging enorm. Bijna één op vijf bananen was Fairtrade in 2018, maar koffie en chocolade halen nog steeds geen vijf procent marktaandeel.
  • Er zijn meer dan 1500 gecertificeerde Fairtradeproducten aanwezig op de Belgische markt.

Hoe denken Belgische consumenten over fair trade?(4)

  • 9 op de 10 Belgen (90%) zegt al van eerlijke handel (fair trade) gehoord te hebben. Volgens 84% strookt hun kennis met de opgegeven definitie van eerlijke handel.
  • 62% van de personen die in België wonen is ervan overtuigd dat fair trade ook voor Europese en Belgische boeren van toepassing zou moeten zijn.
  • 64% van de Belgen geeft aan reeds fairtradeproducten te hebben gekocht. Dit resultaat is identiek als dat van 2016: de groep kopers van eerlijke producten wordt dus niet groter.
  • De aankoopfrequentie is ook stabiel gebleven: 43% van de Belgen zegt regelmatig fairtradeproducten te kopen (d.i. minstens één keer per drie maand).
  • Dit aankoopgedrag verschilt niet significant naargelang taal, geslacht of leeftijd.
  • De kopers geven aan dit veruit het vaakst in supermarkten (58%) te doen, en in minder mate in gespecialiseerde winkels (39%), vnl. in Oxfam-Wereldwinkels.
  • De consumenten van fairtradeproducten blijven vooral de klassieke producten kopen: chocolade, fruit en koffie.
  • 46% van de Belgen voelt zich betrokken bij en aangesproken door eerlijke handel. Net iets meer dan de helft van de Belgen (53%) meent dat ze door hun handelingen zelf op het vlak van eerlijke handel een verschil kunnen maken, 62% heeft de indruk dat ze door hun koopgedrag een goede daad stellen.
  • Er bestaat rond eerlijke handel onzekerheid: minder dan de helft van de Belgen (48%) vindt dat producten uit eerlijke handel gemakkelijk te herkennen zijn en dat de fairtradelabels ook daadwerkelijk een garantie zijn voor een eerlijke aanpak.
  • De belangrijkste drempel om geen fairtradeproducten te kopen, blijft dan ook dat men deze producten te duur vindt of als te duur percipieert (39% van de niet-kopers).
Meer weten over Fair Trade?

Bronnen

(1) Fairtrade International.
(2) Berekening gedaan door het Trade for Development Centre op basis van cijfers gecommuniceerd door Belgische organisaties en bedrijven.
(3) Fairtrade Belgium. Een groei van 26% in volume in de categorieën 1 (bananen, koffie, cacao).
Alle categorieën samen genomen wordt een groei van 24% genoteerd.
(4) Barometer Belgen en fair trade in 2018.